Miguel Beltran Villalva

Biografia

Miguel Beltrán (Granada 1935), Yale Unibertsitateko Soziologian Masterra eta lizentziatura eta doktoretzarako Aparteko Saria, Madrilgo Unibertsitate Autonomoko Soziologia Saileko katedradun emeritua da, eta bertako Fakultateko zuzendari eta dekanorde izan zen. Ekonomia eta Enpresa Zientzietakoak. Florentziako eta Cataniako Unibertsitateetan irakasle elkartua izan da, London School of Economics and Political Science-n , ikertzaile bisitaria Parisko Institut d'Etudes Politiques -en eta bisitari irakaslea Alemania, Mexiko, Kolonbia, Peruko unibertsitateetan. , Brasil eta Txile.

Egun, Espainiako Soziologia Aldizkariaren (RES) Erredakzio Batzordeko kidea da, eta Espainiako Ikerketa Soziologikoko Aldizkariaren (REIS) eta Soziologiako Nazioarteko Aldizkariaren (RIS) Erredakzio Batzordeetako kidea da. Bere garaian Madrilgo Unibertsitate Autonomoko, Iritzi Publikoko Institutuko eta Lehendakaritza Ministerioko Idazkari Nagusia izan zen. Bere ekarpen akademikoaren aitortza publiko gisa, Alfontso X. Jakitunaren Ordena Zibilaren Gurutze Handia jaso zuen 2003an.

Bere lan eta espezializazio arlo nagusiak ezagutzaren eta zientziaren soziologia, teoria soziala, desberdintasuna eta egitura soziala eta Administrazio Publikoaren azterketa soziologikoa izan dira. Bere liburuen artean, aipatzekoak dira The Spanish Burocratic Elite (1977); Ideologiak eta gastu publikoa Espainian 1814-1860 (1977); Zientzia eta soziologia (1979); Funtzionarioak Administrazioaren erreformaren aurretik (1985); Espainiako Administrazioaren produktibitatea: azterketa konparatiboa (1991); Errealitate soziala (1991); Gizartea eta hizkuntza. Saussure eta Chomskyren irakurketa soziologikoa (1991); Ekintza publikoa erregimen demokratikoan (2000); Ikuspegi sozialak eta ezagutza (2000); Gizarte egitura (2004); eta Burgesia eta liberalismoa XIX. mendeko Espainian: klase dominazioaren soziologia (2010).

2008ko abenduan, Ikerketa Soziologikoen Zentroak Soziology and Social Reality argitaratu zuen, bere erretiroa zela eta omenaldi liburua.

2020ko Soziologia eta Zientzia Politikoen Sari Nazionala

D. Cristóbal Torres Albero irakaslearen eskutik

Duela urtebete besterik ez zen Miguel Beltran Villalva irakasleari Soziologia eta Zientzia Politikoko 2020ko Sari Nazionala ematearen berri. Zerbait, azken bi urte hauetan bidelagun dugun larritasunaren erdian, poz eta poztasunez bete du soziologo eta politologo kopuru handi bat, zeinentzat Beltran irakaslea eredu iraunkorra den bere argitasun eta fintasunagatik imitatzeko. gizartearen azterketa, pazientea eta irakaskuntza dedikazio infinitua, eta bere altruismoa, zuzentasuna eta adeitasuna harreman pertsonaletan.

Miguel Beltran bere jaioterrian Granadan hasi zen bere karrera akademikoa, eta 1957. urte oso urrunean, zuzenbide politikoko irakasle laguntzaile gisa, jada bideak adieraziz, urte hartan bertan graduko aparteko sari bat eman zioten. Doktorego ikasketak amaitzean denbora batera errepikatuko zuen ohorea. Eta erretiroa hartu zuen, Madrilgo Unibertsitate Autonomoko soziologia irakasle gisa, 2006 urrutiko batean. Bi datak eta beste zeregin, lorpen eta ardura askoren artean bereizten dituen mende erdian, Soziologia Saileko zuzendaria izan zen. Unibertsitate Autonomoko Ekonomia eta Enpresa Zientzien Fakultatea, berrogei urte baino gehiagoz irakasten duen unibertsitate espazioa.

Gaur egun dituen 86 urterekin ere, irakasle emeritu gisa jarraitzen du, bere bulegoa zabalik eta beti bezain ordenatu eta abegikorra mantenduz, Fakultatean famatua ikasle eta lankideentzat ateak beti zabalik edukitzeagatik.

Lan zientifikoaren ikuspuntutik, bere ikerketak 16 liburu sortu ditu guztira, horietako 4 egilekide, 7 bilduma eta 131 artikulu, liburu-kapitulu edo bestelako argitalpen. Bere azken liburua 2016an argitaratu zuen, hau da, erretiro formaletik hamar urtera. Horren harira, bere lankide eta ikasle guztiek CISek argitaratutako omenaldi-liburua editatzeko koordinatu zuten eta bertan ehun lankidek parte hartu zuten berarekin mantentzen dugun lotura hirukoitza, intelektuala, irakaskuntza eta adiskidetasuna aintzat hartuta. .

Baina Miguel Beltranek mende erdi honetan zehar egindako lana ez da bere jarduera zientifiko eta akademikora mugatu. Hirurogeiko hamarkadaren hasieran, Espainiak oraindik industria aurreko gizarte bateko unibertsitatea zuen. mendearen amaierari erreferentzia eginez, Pio Barojak Zientziaren Arbola eleberriaren hasieran hain maisuki karikaturatu zuen bera. Horregatik ez da harritzekoa 1963an, eta berriro bere klaseko lehen postuan, Estatuko Administrazio Zibileko Teknikarien kidegoan sartu izana, eta bertan jardunean jarraitu zuen eta bere katedradun egoerarekin bateragarri egin zuen. katedra lortu arte.1982an.

Funtzio publikoan izandako ibilbidearen eta ibilbide akademikoaren arteko hibridazio horretan, Madrilgo Unibertsitate Autonomoko idazkari nagusi izan zen Luis Sánchez Agesta irakaslearen lehen errektorearen gidaritzapean; baita Iritzi Publikoaren Institutua ere, egungo CISen aurrekoa, Francisco Murillo Ferrol irakaslearekin batera. Funtzio publikoan egin duen ibilbide osoaren aitortza instituzional gisa, Merezimendu Zibilaren Ordenako Gurutze Handia eta Alfontso X. Jakitunaren Ordena eman zizkioten.

Aitorpen hori ez da harritzekoa, Miguel Beltranen jardunean, Estatuko Administrazio Orokorreko langile eta unibertsitate-irakasle gisa, beti izan baita nagusi aurreikuspena, ardura, gaitasun teknikoa eta, laburbilduz, eraginkortasuna eta arrazionaltasuna. zeina Max Weberrek administrazio juridiko-arrazionalaren funtzionarioen praktika ideala ezaugarritu zuen, herrialde modernizatuen ohikoa. Baina, horrez gain, printzipio formal horiek bere bizitzako orientazio moral batekin uztartzea lortu du, Weberri berriro jarraituz, konbentzimenduaren etikaren artean etenik gabe isurtzen dena, bere kasuan gatazkari dagokionez sinesmen demokratiko eta neutrala. , eta funtzionario publikoaren eta irakaslearen lotura bikoitzak ezarri dion erantzukizunaren etika.

Oroitzapen labur batek hobeto irudikatuko ditu hitz abstraktu hauek. Unibertsitate Autonomoko idazkari nagusi izan zen garaian, hirurogeiko hamarkadaren amaieran, diktaduraren kontrako irakasle aktiboenei ezartzen zizkien isun eta zehapen espedienteei aurre egin behar izan zien. Bere irudimenezko irtenbidea lortzea izan zen, konbentzimenduaren eta erantzukizunaren etika uztartuz, espediente horiek betirako mantentzea izatea unibertsitateko idazkari nagusi gisa bete beharreko betebeharra zuen gaien ilaran.

Soziologoek ondo dakite, pertsona bakoitzaren balio berezitik haratago, ekintza indibidualak testuinguru sozial eta historiko zehatz batean soilik zabaltzen eta zentzua dutela. Eta Beltran irakaslearenak, eta baita bere belaunaldiko beste irakasle nabarmen askorenak ere, Espainiako soziologia eta zientzia politikoak Gerra Zibilak, beste askoren artean, gaitzak eragin zituen desinstituzionalizaziotik eta hari dagokion atonia substantibotik kentzea merezimendu eta preziorik gabeko lana izan zen. gure herriarentzat, eragin zuen. Gatazka anaikidearen ostean hogei urtera oraindik iraun zuen egoera.

Egoera hau hobera aldatzen lagundu zuen nitxo akademikoetako bat Granadako Eskola izenekoa izan zen, Fernando de los Ríos eta Francisco Ayala bezalako aurrekarietatik abiatuta, besteak beste, Enriqueren goi mailako irakasleak biltzen dituena. Gómez Arboleya edo aipatutako Sánchez Agesta eta Murillo Ferrol, eta gaur egungo konstituzionalista, politologo eta soziologoen sorta luze batean jarraitzen duena, denak Francisco Murillo Ferrol irakaslearen ikasle.

Murillo irakaslea, Don Francisco bere intimoengatik -Amando de Miguelek dotoreki adierazi zuenez- Miguel Beltranen irakaslerik nabarmenena izan da dudarik gabe. Erakutsi dion gogoeta intelektual eta emozionala, eta baita bere debozio pertsonala ere esango nuke, Miguelen zintzotasun eta bonhomotasunaren beste froga bat da.

Afiliazio akademiko horretan garatu du Beltran irakasleak gizarte zientzien aurrerapenerako soziologiaren ikuskera fin eta emankorra den errealitate sozialaren nozioa, harreman eta egitura sozialen sare trinko, konplexu eta konplexua, bere konfigurazioan heterogeneoa. gizarte-ekintzaren logikaren eta gizarte-egituraren dinamikaren arteko elkarrekintzan oinarrituta.

Eta, aurrekoarekin koherentea, Pluralismo Teoriko eta Metodologikoaren ideia hori errealitate sozialaren hurbilketa integral eta esplikatiboan frogatu zuen, beste argitalpenen artean, bere “ Errealitate sozialera sartzeko bost bide ” artikulu ezagunean. , eta bertan, kanon zientifiko zabalenaren eskakizunen ikuspegi pragmatiko eta integratzailea oinarritzen da sozialaren berezitasun eta propietateekin, eta horien artean balio-harremanak nabarmentzen dira. Hori guztia gizarte-errealitate horren mapa marrazteko, non ongizate Estatuari, gizarte-egiturari eta desberdintasunei, Administrazio publikoari eta Estatuaren eta politikaren arazoei, edo lotutako beste hainbat gairi buruzko ezagutza, zientzia, kultura, arreta. Gizarte-teoriari buruz eta gizarte-zientzien metodologiari buruz esandakoaz gain, etengabeko bat dira bere lanean.

Laburbilduz, Miguel Beltranek bere lanean irakasten du posible dela gizartearen kontuak ematea lan zientifikoaren eskakizun esplikatiboei, edo gure giza-baldintzaren aprioris ebaluatzaile eta enpatikoei apur bat utzi gabe.

Eta zer esan daiteke bere irakaskuntzaz irakasle gisa? Nahikoa da hemen gogoratzea José Juan Toharia irakasleak -Unibertsitate Autonomoan urte askotako laguna eta gure beste irakasle batek ere- berari buruz beti esan duena, "idazten duen bezainbeste zehaztasunez hitz egiten duela".

Epea. 2017ko martxoan egin zen Emilio Lamo de Espinosa irakasleari sari nazionala emateko ekitaldian, gure diskurtsoa gure herrian eta gure Espainia maitean gizarte zientzien etorkizunari buruzko baikortasun-adierazpen bikoitz batekin amaitu nuen hitzaldia. Ezerk ez du oztopatu adierazpen horren lehen zatia. Alderantziz, ibilbide hobetzaile honen frogak gehitzen eta jarraitzen dituela kontuan hartuta, bi sari nazional hauen aurkezpenak erakusten duen bezala. Baina bigarren zatiari dagokionez, jakina da gizarte-ekintzaren nahi eta nahi ez diren zenbait gertakarik gure espainiar nortasunaren komunitate-baldintza ez ezik osasun publiko globala ere probatu dutela.

Esan liteke Murillo Ferrol irakasleak gogorarazten dizkidala, haratagotik, beti ezkorra izatearen abantailak, gure akademian jada ezagunak diren halako esaera irudimentsu eta finekin tematzea gustatzen zitzaion eta. Gogora dezagun, adibidez, Granadako grazia soilarekin beti esatea gustatzen zitzaiona: «Behingoz baikorra naiz nire bizitzan eta munduan ezkortasunaren etorkizunari buruzkoa da ».

Baina Miguel Beltran irakasleak, behingoz bere Don Francisco maitearengandik bereiziz, bere burua bere ikasletzat dugunoi ere irakatsi digu bere irakaslearen eszeptizismoa, gizarte zientzialari gisa gure lanean saihestezina, termino baikorretan pentsatzearen abantailak uztartzen. zuhurtziaz eta pragmatismoz, baita argitasun eta determinazioz ere, gure gizarte garaikide konplexu eta kontraesankorren etorkizuneko atzerapauso eta erronkei aurre egiteko.

Gure sistema politikoaren egoera demokratiko eta juridikotik sortzen den bizitasun eta konfiantza hori, eskubide sozialez betetako hiritartasunaren kontzepzio zabal baten nagusitasunetik eta logika zientifikoaren zentraltasunetik eta bere aplikazio tekniko publikoaren eta pribatuaren orientaziotik. ekintza, utz iezadazu orain itxaropen baikor sentimendu hori berritzeko, gure historiako akatsak errepika ez daitezen, baita gure espainiar hiritartasun komunari ahalik eta etorkizun onena eskaintzen dion bidea identifikatzen eta aukeratzen jakitea ere.

Multimedia edukietarako sarbidea