El 72,1% dels espanyols assegura que estan informats sobre l'actualitat
Madrid, 14 de novembre 2023
Nota Informativa
- La televisió és el mitjà que més utilitzen els ciutadans per informar-se (69,8%), segons aquest estudi que ha fet el CIS sobre audiències de mitjans de comunicació social
- Pel 55% la ràdio és el mitjà que més confiança els ofereix per al seguiment de notícies
- Un 54,9% utilitza les xarxes socials com a mitjà habitual per informar-se
El CIS ha realitzat un estudi sobre audiències de mitjans de comunicació social i sobre el comportament i l'ús que fan els ciutadans amb els mitjans. Segons aquest estudi, el 72,1% dels espanyols ha assegurat que estan “molt o força” informats, per contra, un 19,5% ha afirmat que ho estan “poc o res”.
Els mitjans de comunicació que més utilitzen els ciutadans per informar-se són la televisió en primer lloc amb un 69,8%, la premsa –ja sigui en format imprès o digital– amb un 55,1%, i, en tercer lloc, i per davant de la ràdio, les xarxes socials amb un 44,1%. La ràdio és el mitjà que escullen per informar-se el 43,5% dels espanyols.
Pel que fa a la confiança que tenen els espanyols als mitjans, la ràdio és la que més confiança produeix en els ciutadans, ja que un 55,5% ha assegurat que tenen “molta o força” en aquest mitjà, un 53,2% a la premsa, la televisió cau a la tercera posició i és la que més confiança mereix al 41,2% i només un 15% creu que les xarxes socials els mereixen “molta o força confiança”. (GRÀFIC 1, Preg.21)
Premsa
El 56,3% ha afirmat que llegeix algun diari habitualment, mentre que un 43,6% no ho fa. El diari més citat és El País (10,1%), segueix El Mundo (5,1%) i La Vanguardia en tercer lloc amb 3,1%. ElDiario.es és el digital més citat amb un 2,7%.
Sobre la freqüència de lectura, un 60,3% ha assegurat que llegeix el diari citat “tots o gairebé cada dia”, un 15,8% “dues o tres vegades per setmana” i un 13,6% “quatre o cinc dies per setmana”. Pel que fa a com aconsegueixen el diari esmentat, un 21,5% dels que asseguren llegir algun diari tenen subscripció, un 13,5% ho compra i un 49,7% llegeix les subscripcions digitals que no tenen cost.
I respecte a la confiança que els produeix el diari que segueixen habitualment, el 82,2% dels espanyols tenen “molta o força” sobre aquesta capçalera.
Televisió
El 67,2% dels espanyols segueixen habitualment els programes informatius que es donen a les cadenes de televisió. I ho solen fer a Antena 3, que és la cadena més escollida per seguir els programes informatius amb un 18,7%, TVE en segon lloc amb el 16,1% i La Sexta per al 8,5%.
Pel que fa a la freqüència amb què es veu programes informatius a la cadena esmentada, un 67% ha assegurat que “tots o gairebé cada dia”, un 16,9% “quatre o cinc dies per setmana” i un 10,6 % “dues o tres vegades per setmana”.
Respecte a la confiança, el 80,2% té “molta o força” a la cadena de televisió que ha citat.
Ràdio
El 61,3% dels ciutadans han indicat que escolten habitualment alguna emissora de ràdio, mentre que un 38,6% ha assegurat que no. La Cadena SER és la ràdio que més s'escolta per a informació amb el 17,2%, la COPE és la més escoltada per a l'11% i Onda Cero per al 7,3% d'enquestats. Ràdio Nacional és l'escollida per al 3,7%.
Un 56,5% ha afirmat escoltar l'emissora de ràdio esmentada “tots o gairebé cada dia”, un 19,8% “quatre o cinc dies per setmana” i un 13,9% “dues o tres vegades per setmana”.
I respecte a la confiança tenen els espanyols sobre les notícies de la ràdio citada, el 89,8% ha assegurat “molta o força”, només un 6,9% ha contestat que “poca o res”.
Xarxes Socials
Un 54,9% dels espanyols fan servir les xarxes socials per informar-se. Mentres que un 44,9% no. El dispositiu que principalment usen és el telèfon mòbil, (94,7%), seguit de l'ordinador portàtil amb un 20,4% i la tauleta un 14,5%.
Sobre la freqüència amb què entren en xarxes socials, un 84,4% “tots o gairebé cada dia”, un 6,2% “quatre o cinc dies per setmana”, i un 4,1% “dues o tres vegades per setmana”.
Instagram és la xarxa social més utilitzada (30,7%), en segon lloc, Facebook amb el 26,2% i Twitter en tercera posició per al 23,5%. Tik Tok ho fa servir el 8,3% i YouTube un 6,4%.
Aquestes i altres dades es troben recollides a l'estudi sobre audiències de mitjans de comunicació social que s'ha realitzat del 18 d'octubre al 16 de novembre i compta amb una àmplia mostra de 27.433 entrevistes. Està a disposició de tots els mitjans a la web del Centre d'Investigacions Sociològiques (www.cis.es). Per a qualsevol consulta el telèfon de Comunicació és 91 580 76 25 / 664 470 083.
Esta información puede ser usada en parte o en su integridad sin necesidad de citar fuentes.
C/ Montalbán, 8
28014 Madrid
Email: comunicacion@cis.es
Tlf.: 91.580.76.25
Fax: 91.531.81.31