El 57,5% dels espanyols considera que la sanitat pública funciona bé, encara que necessita canvis
Madrid, 14 de desembre 2023
Nota Informativa
- Segons la tercera onada del baròmetre sanitari feta pel CIS aquest any, la confiança i la seguretat que transmet el personal d'infermeria és el millor valorat de l'atenció primària amb un 7,89
- Un 58,1% assegura haver esperat més d'una setmana per ser atès pel seu metge de capçalera “perquè no hi havia cita abans”
- El 39,7% dels espanyols acudeixen a centres privats per a les consultes amb especialistes
El Centre d'Investigacions Sociològiques ha realitzat la tercera onada del baròmetre Sanitari en conveni amb el Ministeri de Sanitat, on es pregunta pel grau de satisfacció amb el sistema públic de salut i quins aspectes funcionen o creuen que es poden millorar.
Els espanyols valoren positivament el sistema sanitari públic i continua sent la primera opció per sobre del sistema privat. Un 57,5% assegura que el sistema sanitari funciona força bé, encara que són necessaris canvis, mentre que un 15% afirma que “funciona malament i necessita canvis profunds”. En puntuar el sistema de salut de l'1 al 10, -sent un 10 “molt satisfets” i un 1 “molt insatisfets”- els espanyols posen un 6,24 de mitjana a la sanitat pública.
El sistema públic de salut continua sent la primera opció
El 71% dels espanyols ha assegurat que prefereix les consultes amb els seus metges de capçalera i pediatria a la sanitat pública, davant del 26,2% que ha afirmat que en centres privats. Xifres semblants quan es tracta d'ingressos a hospitals, un 75,4% escull els hospitals públics i un 20,5% els privats.
Quan parlem de les consultes amb especialistes, les dades s'igualen, ja que un 39,7% ha assegurat que prefereix els centres privats, davant del 56,8% que prefereix els centres públics.
Un 21,1% ha indicat que compta amb assegurança privada per haver-lo contractat ell o algun membre de la seva família, i dels que en té assegurança, la majoria assegura que ho han fet per la rapidesa amb què l'atenen (76,5%) .
Valoració serveis sanitaris públics
Les urgències '061' i el '112' són els serveis més ben valorats (7,44 sobre 10) com és habitual en aquest baròmetre, en segona posició està “l'ingrés i assistència en hospitals públics” amb un 7,27 i les "consultes d'atenció primària a centres de salut de metges de capçalera" en tercer lloc amb un 6,41. Les consultes d'especialistes són les menys valorades però aconsegueixen un 6 sobre 10.
Sobre les llistes d'espera, el 70% dels espanyols que han requerit una cita amb el seu metge de capçalera durant els darrers 12 mesos han esperat més d'un dia per ser atès “perquè no hi havia cita abans”, només un 9,6% ha assegurat que va ser atès el mateix dia.
A més, dels que van haver d'esperar més d'un dia per ser atesos, el 58,1% van esperar més d'una setmana.
Consultes d´atenció primària
El personal d'infermeria i la confiança que transmet continua sent el servei més ben valorat de l'atenció primària amb un 7,89 sobre 10, per darrere el personal mèdic i la confiança i la seguretat que donen amb un 7,77. En tercera posició, els pacients valoren positivament la informació que reben sobre els seus problemes de salut (7,42) i el coneixement i el seguiment que es fa des dels centres d'atenció primària als problemes de salut aconsegueixen un 7,20.
El pitjor valorat, encara que gairebé aconsegueix notable, és “el temps dedicat pel personal mèdic a cada malalt” amb un 6,86.
Un 80,9% dels que han tingut alguna consulta amb els metges de capçalera aquest darrer any ha assegurat que l'atenció que han rebut ha estat “molt bona o bona”. Només un 4,3% han indicat que ha estat “dolenta o molt dolenta”.
A més, un 61,7% de les persones que han tingut un problema de salut durant els darrers 12 mesos i han necessitat parlar amb el seu metge ho han pogut fer, però un 10,7% ha assegurat que no han pogut quan ho han necessitat .
D'aquells que no ho han pogut fer, un 31,9% és perquè “li van donar cita per a molts dies després i va acabar anant a urgències”, i un 22,2% “li van donar cita per a dies després i ja no va ser necessària la consulta ”. Un 10% va acabar a consulta privada perquè li donaven cita per a molts dies després.
Via telefònica
Un 32,2% dels espanyols han asseverat que totes les consultes amb el metge haurien de ser presencials, mentre que un 65,5% ha indicat que “algunes de les consultes es poden fer per telèfon i d'altres haurien de ser presencials”, i només un 1,5% ha respost que es podrien fer totes per telèfon.
Els pacients que han estat atesos per telèfon durant els darrers dotze mesos creuen que és més còmode per al metge (71,3%), però un 55,2% ha indicat que no és còmode per poder explicar-se com en una consulta cara a cara . I un 59,2% dels pacients ha assegurat que s'entenen les indicacions del metge igual de bé que a la consulta presencial.
Aquestes i altres dades les podeu consultar a la nostra pàgina web (www.cis.es), a la tercera onada del baròmetre sanitari que s'ha realitzat del 16 al 19 d'octubre, amb una mostra de 2.617 entrevistes. Per a qualsevol consulta el telèfon de Comunicació és 91 580 76 25.