Carlos Moya Valgañón
Biografia
- Carlos Moya Valgañón Kordoban jaio zen 1936ko ekainaren 10ean. Errepresaliatuen irakasle errepublikanoen semea, bere haurtzaroa herri ezberdinen artean igaro zen (Errioxako Sajazarra, Albacete, Valentzia) zeinetara joan zen familia taldea. 1957an Valentziako Unibertsitatean Zuzenbidean lizentziatu ondoren, Oriol y Urquijo Fundazioaren doktoretza aurreko beka bat jaso zuen Koloniako Unibertsitatean, Alemanian, ikasketak jarraitzeko. Hiru urtez egon zen Kolonian, 1958tik 1961era, garai hartan Rene König-ek zuzentzen zuen Soziologia Sailean integratuta, gerraosteko Alemaniako eta Europako soziologiako pertsonaia garrantzitsuenetako bat. Bertan behin betiko berbideratu zuen bere bokazio akademikoa soziologiarantz, eta hortik aurrera bere ikerketa, argitalpen eta irakaskuntza jarduera eskainiko zuen.
- Alemaniatik itzuli zenean, 1963ko azaroan, Valentziako Unibertsitateko Zuzenbide Fakultatean, bere doktore-tesia defendatu zuen "Teoria soziologikoaren oinarrizko problemak: Marxetik Durkheimera eta egitura-funtzionalismoa" gaiari buruz. Alemanian egindako urteetako ikasketen ondorioz, tesiak asmo handiko ibilbide bat egiten du Soziologian islatzen den modernitatearen autokontzientzia berria elikatzen duten sustrai pluraletan.
- 1964an Madrilgo Unibertsitate Konplutensean sartu zen Zuzenbidearen Filosofia Katedrako irakasle laguntzaile gisa, bere titularra Joaquín Ruiz-Giménez da. Une honetan, unibertsitateko beste irakasle eta intelektual gazte batzuekin batera, Tierno Galván irakasleak zuzendutako diktaduraren aurkako zirkuluan sartu zen. Testuinguru horretan, CEISAren (Center for Studies and Research SA) fundatzaile eta irakaslea izango da, José Vidal Beneytoren ahaleginari esker diseinatu, antolatu eta kudeatzen duen Gizarte Zientzien Eskola Kritikoa bultzada erabakigarria emango duena. soziologia garaikidearen garapenari.Espainian eta agintari frankistek ixteko agindua eman zuten 1968an.
- 1967an Complutense Unibertsitateko Politika eta Ekonomia Zientzien Fakultatean Gizarte Zientzien Filosofia irakaskuntzaz arduratu zen, lau urte geroago Bilboko Unibertsitateko Soziologia Katedra irabazi zuen, eta 1971ko irailean Sarricoko fakultatera joan zen. 1974an Madrilera joan zen berriro UNED Hezkuntza Zientzien Institutua zuzendu eta bere Gizarte Zientzien Saila abian jartzeko. Urte hauetakoak dira Sociologists and sociology (1970) eta Sociological theory: a critical introduction (1971) liburuak; Lehenengoak ikerketa-multzo bat biltzen du eta bertan tradizio soziologikoaren mugarri batzuen berrikuspen eleberri eta argigarri bat egiten da; Bigarrenak funtzionalismoaren erregealdiaren aroaren amaierako teoria soziologiko garaikidearen azterketan, sistematizazioan eta interpretazioan sakontzen du. 70eko hamarkadaren hasierakoa ere bada bere monografia Burokrazia eta gizarte industriala (1972), Espainiako kasuaren azterketan zentratua, Alemaniako soziologiatik eta bereziki Max Weberrengandik datorren Estatuaren analisi soziologikoaren tradizioaren harira. burokraziaren soziologiak kapitulu adierazgarri bat eskaintzen du. Burokrazia publikoaren azterketarekin lotuta, baina gerra zibilarekin hasitako Espainiako aldaketa sozioekonomikoaren prozesuaren soziologia historiko baten baitan, 1975ean El poder economic en España: 1939-1972 agertu zen, loturiko liburua. "Elite ekonomikoak eta Espainiako garapena" lanarekin, "La Sociedad" liburukian argitaratua, 70eko hamarkadako Espainia lan kolektiboaren barruan.
- 1977ko irailean Madrilgo Unibertsitate Konplutenseko Politika Zientzien eta Soziologia Fakultateko Gizarte Aldaketaren katedra hartu zuen, eta dekano izan zen 1980tik 1982ra, gainontzeko urteetan Soziologia I. Saila zuzentzeaz gain. Garai horretan De la ciudad y su razón argitaratu zuen. Logos politikotik arrazoi soziologikora (1977), Mendebaldeko arrazionaltasunaren genealogia historikoari eta arrazoi soziologiko bihurtzeari buruzko sailkapen akademiko zailari buruzko ikerketa zabala. Era berean, garai honetan azpimarratzekoa da José Jiménez Blancorekin batera zuzendutako Teoria Soziologiko Garaikidea (1978) liburua, 70eko hamarkadaren amaierako soziologiaren gai nagusiak jorratzen eta eztabaidatzen dituzten Espainiako soziologo ugariren kolaborazioak biltzen dituena. Garaia 1984an Signs of Leviathan: National State and Industrial Society in Spain, 1936-1980 liburua argitaratu zen, aurreko urteetan argitaratutako hainbat ikerketa biltzen dituen liburua eta non orientazio enpiriko-historikoko lanak beste batzuekin uztartzen diren. teoriko-hermeneutiko bat. Urte horretan bertan ere argitaratu zuen REISen "Identitatea kolektiboa: ikerketa zientifikoko programa" artikulua, zeinetan proposamen analitiko-hermeneutiko bat azaleratzen den soziologia nagusiaren muga estuak zabaltzeko eta azkenean gainditzeko.
- 1989an Unibertsitate Konplutensea utzi zuen UNEDeko Soziologia I. Sailean sartzeko, urte batzuetan zuzendu zuen eta gaur egun katedradun emeritua da. 1994-1995 ikasturtean, urte sabatiko batez, Kaliforniako Unibertsitatera joan zen, San Diegora; Bertan erlijio monoteistei eta haien aldaera politiko premodernoei eta modernoei buruzko ikerketa anbiziotsu bat hasi zuen, gaur egun lantzen jarraitzen duena. Ikerketa-lerro horren ondorioz, Mahoma, Dar-el-Islam eta Maimonides: monoteismo semitikoari buruzko bi saiakera (2008) liburua agertu da berriki.
Carlos Moyaren figura intelektuala edozein sailkapen akademiko eta horren ondorioz espezialitateen gordeleku itxietan kokatzea haratago doa. Jakin-min intelektual aseezina eta kultura entziklopedikoa duen pertsona, bere lan soziologikoak beti izan dira gizarte zientzien eta humanitateen tradizio moderno onenak elkartzen diren bidegurutzean kokatu ohi izan. Bere soziologia beti egon da zabalik diziplinarteko elkarrizketara eta muga akademiko antzuak zalantzan jartzera, adi, beraz, filosofiatik, historiatik, psikologiatik, antropologiatik, zientziatik, politikatik –edo baita ildo intelektual urrunenetik– datozen ikuspuntu berriak txertatzera adi. zientzia gogorrenak. Bere pentsamenduaren matrize heterodoxo eta hibridoaren eta bere originaltasun bikainaren produktua, gai enpiriko edo teoriko-analitikoen planteamenduak beti lortzen du harritzekoa behatu eta aztertzen duen ikuspuntuaren berritasunarekin, txikienean ezagutzeko gaitasunarekin. ozta-ozta pentsatuta sortzen ari diren errealitateak eta dagoeneko hutsala eta antzua den horretan gelditzeari uko egiten dion esperientzia.
Bere interes eta arreta zentroa beti izan da gizarte pentsamenduaren tradizio handia. Hobbesen hasieratik aztertu duen tradizioa, modernitatearen ordena soziopolitikoko lehen pentsalari eta nagusi izan zena, eta Saint-Simonek eta bere diszipuluak Comteren lehen herenean egin zituzten birfundazioetatik igaroz. mendea, bere osoko instituzionalizatzeraino iritsi zen Alemanian eta Frantzian Max Weber eta Emile Durkheimen garaian, Bigarren Mundu Gerraren ostean Amerikako unibertsitatean sortu zen, Parsonsen egitura-funtzionalismoaren eta konprometitu eta alternatiboen arteko borroka nagusitu zen. Charles Wright Mills-en soziologia. Modernitatearen hainbat mendetan zabaltzen den matrize hori da bere hausnarketa, ikerketa eta idazlanen objektu nagusia izan duena. Moyak bikain erakutsi du nola hedatzen den eta konplexutasunean irabazten duen, nola bihurtzen den pentsamendu modernoaren bizkarrezurra, nola pentsatzen duen guri buruz eta zer egin dezakegun denboran zehar eman dizkigun mezuak berritzeko. Hobbes, Saint-Simon, Durkheim eta Weber-i buruz egindako ikerketek modernitatearen historian izan duten paper estrategikoa eta bere garrantzia egoskorra erakusten dute, bizi garen munduaz pentsatzen laguntzen jarraitzen diguten pentsalari gisa. Gure komunitate akademikoak erreferentziazko ikasketa gisa guztiz onartutako lanak dira.
Hala ere, Carlos Moya ez da gogoeta teorikoaren espazioan distira egitera mugatu. Beti nabarmendu da aktualitatearen begirale adimentsu eta sotil gisa. Gaur egungo gizarte globalizatuaren noraezaren analisiak proposamen originalez beteta daude, soziologia garaikidearen diagnostiko ohikoenekin elkarrizketan. Bestalde, eta soziologia klasikoaren ildoari jarraituz, mundu sozialari buruzko bere lanak egungo edo garaikide hutsetik haratago joan dira, soziologia eta historia diziplina gisa uztartzen diren goi mailako ikerketa historikoetara irekiz.
Pertsona solidarioa, denei irekia eta hamarkadetan zehar jatorri eta interes intelektual oso ezberdinekin berarengana hurbildu diren askoren ikerketa sustatzeko beti prest dagoena, Carlos Moya izan duen garaiarekin konprometitutako intelektual gisa aitortzen dute denek. bizi izan zen, gizon jakintsua eta irakaslea, zeina komunitate akademikoak Espainian soziologiaren instituzionalizazioan izan zuen zeregin erabakigarria baloratzen baitu eta, batez ere, teoria soziologikoaren eta soziofilosofiaren alorrean egindako ekarpen berritzaile eta originalak.